Skip to content

Vad är självklart i landet Sverige?

Posted in Storyn om myndigheter

I mitt reportage från 2012 ger den då 16-årige Haroon från Afghanistan sin bild av Sverige och vad han mött i samhället Lomma i Skåne. Det ger oss som är vana vid att bo i Sverige ett nytt perspektiv. Det här greppet kan kommunikatörer ta till för att beskriva det mest självklara, sådant som man som van användare av myndigheten räknar som självklart:

”Här sparkar ingen mig.”

Nyhetsjournalistiken basunerar oftast ut vad som har gått fel. Det kallas medielogik: nyheter är vad folk pratar om – och om folk hört en explosion pratar folk om det och vill veta varför det exploderade.

Men en nyhetsrapportering som oftast rapporterar om det som gått fel kan ge en skev bild av verkligheten. I en demokrati behöver även den positiva bilden av det offentliga få utrymme. Vem ger den?

Kommunikatörer på myndigheter spelar en roll för hur myndigheten uppfattas av medborgarna. Ett sätt att ge en känsla för myndigheten är att intervjua en person som inte känner till myndigheten alls. Det behöver inte vara en flykting som i mitt exempel. Det kan vara hur en tolvåring ser på och använder webbplatsen pensionsmyndigheten.se. Ställ frågorna!

  • Hur kan tolvåringens uppfattning om webbplatsen förstärka eller förändra bilden av myndigheten?
  • Hur kan tolvåringens intuitiva användning av webbplatsen utveckla användarvänligheten?

Inom journalistiken sägs att en text eller ett budskap alltid ska kunna förstås av en tolvåring. Oavsett ämne. Skriver du en vetenskapsartikel om kosmologi ska alltså en tolvåring kunna följa resonemanget. Karin Bojs på Dagens Nyheter är ett exempel på en vetenskapsjournalist som skriver så att även en tolvåring kan förstå vad som förklaras, utan att texten känns för enkel för en normalbegåvad vuxen person.

Det samma gäller för hur man kommunicerar med sina besökare. Om en tolvåring förstår, då förstår också de flesta vuxna. Det handlar inte om att vara barnsligt tydlig. Det handlar om att vara tydlig.

Ställ frågorna till en ny person som aldrig förr använt eller sett myndigheten. Du som kommunikatör kommer få ett nytt perspektiv på hur du kan förstärka eller förändra bilden av myndigheten.

//

Läs mer om idrottsföreningen Friskis&Svettis Lomma Burlöv. Hitta fler reportage om vad träningen kan betyda, på friskispressen.se.

 

 

Karaktar.se – för erfarna kommunikatörer och nyfikna nybörjare

Vad kan det innebära att arbeta brett som kommunikatör? Hur kommunicerar man i olika typer av kanaler – digitalt och för scenen irl?
Journalist och teaterpedagog Lena Ringqvist har sett kommunikatörsyrket utifrån många perspektiv.
På Karaktar.se ger hon en snabb översikt till ett mångfacetterat yrke.
Organisationsnummer Karaktar AB: 556911-7376.
Kontakt: info@karaktar.se.