Hoppa till innehåll

Hur inleder du texten så att folk vill läsa om bygglov?

Publicerat i Storyn om myndigheter

”För ett par år sedan pinglade klockan hos färghandlaren i Karlstad.”

Mitt reportage från 2008 om en bygglovsprocess kan inledas så att läsaren vill veta hur det ska gå.

  • Inled med ett ljud, en smak eller en lukt och något som händer i samband med det. Då dras läsaren in i handlingen.
  • Använd verb och substantiv, det vill säga vad någon eller något gör.
  • Använd inte adjektiv, det vill säga att beskriva vad något är, som ”vackert, grått, regnigt, soligt, grönt”.

Har du väl fått greppet om läsaren kanske hen rentav läser faktarutan om ett ord som annars skulle få många att sluta läsa: bygglovsprocessen.

 

Karaktar.se – för erfarna kommunikatörer och nyfikna nybörjare

Vad kan det innebära att arbeta brett som kommunikatör? Hur kommunicerar man i olika typer av kanaler – digitalt och för scenen irl?
Journalist och teaterpedagog Lena Ringqvist har sett kommunikatörsyrket utifrån många perspektiv.
På Karaktar.se ger hon en snabb översikt till ett mångfacetterat yrke.
Organisationsnummer Karaktar AB: 556911-7376.
Kontakt: info@karaktar.se.