Skip to content

Placera din produkt i en oväntad miljö

Posted in Sociala medier

Vem lade Friskispressen på Obamas bord? Jag bad illustratören Olof Bäck att placera Friskispressen i en oväntad miljö ”bara för att träna skrattmusklerna”.

Här har han arbetat på ett sätt som många illustratörer gör. Han har använt ett verkligt foto som underlag för sitt verk. Då gäller att illustrationen skiljer sig rejält från det existerande fotot, för att illustrationen ska nå en egen konstnärlig verkshöjd.

Att engagera sina följare i att bidra med kreativa bilder kan vara en framgångsfaktor. Min erfarenhet är att det fungerar – om det också finns en vinst att hämta. Papperstidningens version av uppgiften ”placera Friskispressen i en oväntad miljö” anordnade vi som en tävling där vinsten var ett presentkort i en sportbutik.

I en upplaga med en räckvidd på cirka 200 000 läsare fick vi ett femtiotal bidrag där folk hade fotat Friskispressen i Oman-öknen, under vattnet i en pool, i cockpit på ett SAS-flygplan, under en bebis som gjorde armhävning och samtidigt ”läste” Friskispressen (bebisbilden vann). När jag något år senare lade ut uppgiften igen, som en notis i papperstidningen samt på Facebook, fanns ingen vinst att hämta utan det var ”bara för att träna skrattmusklerna”. Vi fick ett fåtal bidrag.

Jag tror att folk börjar bli trötta på att bidra till varumärkens produktion utan att få något tillbaka. Frågor som ”hur ser din frukost ut?” engagerar inte längre så som det gjorde för några år sedan när sociala medier var ganska nytt. Här kan lockelser om vinst fungera. Men det är också en balansgång med att locka med vinster. Blir det för mycket ”Vinn!” tröttas följare ut och känner att de används i varumärkets säljsyfte.

Fler bilder av Olof Bäck: Friskispressens Facebook.

 

Karaktar.se – för erfarna kommunikatörer och nyfikna nybörjare

Vad kan det innebära att arbeta brett som kommunikatör? Hur kommunicerar man i olika typer av kanaler – digitalt och för scenen irl?
Journalist och teaterpedagog Lena Ringqvist har sett kommunikatörsyrket utifrån många perspektiv.
På Karaktar.se ger hon en snabb översikt till ett mångfacetterat yrke.
Organisationsnummer Karaktar AB: 556911-7376.
Kontakt: info@karaktar.se.