Hoppa till innehåll

Inför TV-intervjun: känn impulsen inom dig först

Publicerat i I strålkastarljuset

När jag 2013 spelade Linn i Wallander: Sveket skulle jag säga ”Mördad? Herregud!” och se chockad ut. Jag har stått framför kameror i 20 år men att spela chockad med trovärdig replik är det svåraste jag gjort. Jag tog till det jag vet fungerar: känn impulsen inom dig först. Lär dig tekniken längre ner.

Vad kan denna teknik göra för dig som kommunikatör? Att stå i strålkastarljuset och leverera budskap har faktiskt en del likheter med det skådespelare sysslar med: trovärdighet.

Hur förmedlar politiker och myndighetsutövare budskap på ett trovärdigt sätt? Så att det inte bara blir inövade repliker? Så att budskapet når fram till tittarna hemma i tv-soffan? Och landar så att tittaren känner ”det där var ärligt”.

Kanske står du som kommunikationschef inför ditt livs utmaning när din myndighet granskas av journalister. Eller så riskerar din chef att kastas i soptunnan. Det kanske finns fog för granskningen och svaret i tv-inslaget kanske också blir: ”Ja, vi gjorde fel och jag är uppriktigt ledsen för det. Vi har rättat till våra rutiner nu och vill be personen som drabbades om ursäkt.”

Det behöver inte vara så allvarligt som en granskning, för att du som kommunikatör ska få en fråga från chefer och andra på kontoret hur de bör uppträda under en intervju. Men att agera naturligt, trovärdigt och ärligt framför en mikrofon kan vara svårt även för en kommunikatör som anses vara bra på att kommunicera.

Jag ser ofta hur myndighetspersoner, kommunikationschefer och till och med skådespelare inte menar det de säger utan rabblar repliker. Det åren framför och bakom kameran som regissör och skådespelare lärt mig i trovärdighetsteknik är:

Känn impulsen inom dig först. Då följer automatiskt ett ärligt tonfall och ett ärligt kroppsspråk när du säger orden. Du blir trovärdig, du låter inte replikig, du får ett naturligt kroppsspråk. För du känner att du menar det du säger. Du tänker inte på hur du ska bete dig när ditt fokus är att känna impulsen inom dig för det du förmedlar.

Det kan ta några sekunder extra att känna in känslan och impulsen inom dig. I en TV-intervju känns det som en evighet. Men ta de sekunderna. Känn in. Det kallas närvaro. Det skärper tittarens uppmärksamhet.

Tekniken är att först tänka orden och känna vad de gör med dig, sedan att visa känsloimpulsen när du säger orden. När reportern frågar: ”Tycker du att du gjorde fel?” gör du så här:

Tänk på orden du ska säga: Ja, jag gjorde fel. Tänk på vad de betyder för dig. Känn det! Känn impulsen inom dig när du tänker på att du gjorde fel. Förmodligen får du en impuls att göra något med ditt ansiktsuttryck. En min av besvikelse, en liten suck – en min som du gör när du kapitulerar. Behåll impulsen, känn den. Sedan visar du impulsen i ansiktet, med händerna – något i just ditt kroppsspråk som ger uttryck utåt för impulsen du har inom dig. Samtidigt säger du orden.

Ja, vi gjorde fel.

Fortsätt sedan på samma sätt. Tänk på orden ”Och jag är uppriktigt ledsen för det”. Känn vad orden gör med dig, behåll impulsen inom dig. Sedan visar du impulsen när du säger orden.

Paus. Tänk på orden ”Vi har rättat till våra rutiner nu”. Känn vad orden gör med dig, behåll impulsen inom dig. Sedan visar du impulsen när du säger orden.

Paus. Tänk på orden ”Och jag vill be personen som drabbades om ursäkt.” Känn vad orden gör med dig, behåll impulsen inom dig. Sedan visar du impulsen när du säger orden.

//

Foto: från filmen Wallander: Sveket. SF:s officiella trailer på Youtube.

Karaktar.se – för erfarna kommunikatörer och nyfikna nybörjare

Vad kan det innebära att arbeta brett som kommunikatör? Hur kommunicerar man i olika typer av kanaler – digitalt och för scenen irl?
Journalist och teaterpedagog Lena Ringqvist har sett kommunikatörsyrket utifrån många perspektiv.
På Karaktar.se ger hon en snabb översikt till ett mångfacetterat yrke.
Organisationsnummer Karaktar AB: 556911-7376.
Kontakt: info@karaktar.se.