Skip to content

En tutorial med 11 000 visningar

Posted in Sociala medier

Min film om löpteknik på 5 minuter blev det mest delade inlägget någonsin av ett egenproducerat innehåll på Friskispressens Facebook. Framgångsfaktorer:

  • Ett flöde där du navigeras. Sammanfattningen kommer först så att du får ett grepp om helheten, de olika delarna är logiskt uppbyggda enligt vad du såg i inledningen, och slutet repeterar.
  • Användbar och korrekt information som experter och lekmän vill dela med sig av.
  • Riktigt nära närbilder i kombination med översiktsbilder.
  • Nästan inga pratscener. Här görs vanligen de flesta misstagen: man filmar en pratande person som säger hur man ska göra. Visa i stället! Det klassiska ”show, don´t tell” gäller verkligen på film. Ljudslingan läggs över klipp där personen visar vad som ska göras. Tänk: mer stumfilm, mindre föreläsning. Funkar det? 11 000 visningar ger tummen upp.
  • Glimt i ögat framför och bakom kameran.

Ett minus: Jag borde haft en mygga av bra kvalitet på löpledaren Cindy Falquet för att minska vindljudet.

Mer träningsinspiration, och webbkurser med träning, hittar du på friskispressen.se.

Karaktar.se – för erfarna kommunikatörer och nyfikna nybörjare

Vad kan det innebära att arbeta brett som kommunikatör? Hur kommunicerar man i olika typer av kanaler – digitalt och för scenen irl?
Journalist och teaterpedagog Lena Ringqvist har sett kommunikatörsyrket utifrån många perspektiv.
På Karaktar.se ger hon en snabb översikt till ett mångfacetterat yrke.
Organisationsnummer Karaktar AB: 556911-7376.
Kontakt: info@karaktar.se.