Att koordinera alla delar i ett projekt med prisutdelning kräver sin kommunikatör. Man ska:
- sätta samman en jury
- få alla att kunna boka samma mötesdatum
- formulera nomineringarna
- informera de nominerade
- fixa högupplösta bilder
- skriva text om nomineringarna till webbsidan och andra egna kanaler
- sammanställa resultatet
- meddela de nominerade ett ”tyvärr…”
- dokumentera vinnarens reaktion
- skriva en pressrelease som ger resultat i medier
- boka resa och hotell åt vinnaren
- köpa diplom och blommor
- arrangera ceremonin på festen
Att dela ut pris ger bra PR. Det ger uppmärksamhet i medier. Det är ett smart sätt att få ut sitt varumärkes budskap utan att det känns som reklam.
Att projektleda prisutdelningar är hålla många bollar i luften-jobb. Det är också en källa till glädje att få dela ut en kvalitetsstämpel till personer som står för det som organisationen vill förmedla i samhället. Som till skidåkarna Anna Haag och Emil Jönsson som fick Stora träningspriset 2015, och som jag ringde upp mitt i deras matlagning.
Läs min intervju på friskispressen.se.