Vad gynnar SEO, sökmotoroptimering?
Google är mycket tydlig på den punkten. I Googles ”search essentials” är den första grundläggande principen att man främst ska skapa innehåll – content – som är till för användaren, inte för sökmotorer.
Användbart innehåll är det absolut viktigaste för att klättra uppåt i sökordsträfflistan, sökresultaten. Det är ett journalistiskt hantverk som ger SEO-resultat på lång sikt – ett hantverk varje kommunikatör och webbredaktör borde lära sig.
Exempel på content är: guider, så gör du-artiklar, tester, intervjuer med experter, källhänvisningar. Allt presenterat med riktiga meningar som är enkla att förstå. Som i min guide från 2015 där jag testade och jämförde olika köksmaskiner.
Men kom ihåg att Google inte hittar pdf:er eller bilder på artiklar – som fotot på guiden i det här inlägget. Googles sökrobotar hittar texter och bildtexter. Vill du lägga ut en guide ska du inte lägga ut den som en pdf eller som en bild. Lägg ut den som en webbartikel och skriv bildtexter till bilderna.
Här hittar du ett exempel på content: en guide på Karaktar.se, om hur du skriver en läsvänlig och sökmotoroptimerad bildtext.