Vem lade Friskispressen på Obamas bord? Jag bad illustratören Olof Bäck att placera Friskispressen i en oväntad miljö ”bara för att träna skrattmusklerna”.
Här har han arbetat på ett sätt som många illustratörer gör. Han har använt ett verkligt foto som underlag för sitt verk. Då gäller att illustrationen skiljer sig rejält från det existerande fotot, för att illustrationen ska nå en egen konstnärlig verkshöjd.
Att engagera sina följare i att bidra med kreativa bilder kan vara en framgångsfaktor. Min erfarenhet är att det fungerar – om det också finns en vinst att hämta. Papperstidningens version av uppgiften ”placera Friskispressen i en oväntad miljö” anordnade vi som en tävling där vinsten var ett presentkort i en sportbutik.
I en upplaga med en räckvidd på cirka 200 000 läsare fick vi ett femtiotal bidrag där folk hade fotat Friskispressen i Oman-öknen, under vattnet i en pool, i cockpit på ett SAS-flygplan, under en bebis som gjorde armhävning och samtidigt ”läste” Friskispressen (bebisbilden vann). När jag något år senare lade ut uppgiften igen, som en notis i papperstidningen samt på Facebook, fanns ingen vinst att hämta utan det var ”bara för att träna skrattmusklerna”. Vi fick ett fåtal bidrag.
Jag tror att folk ser igenom att de bidra till varumärkens produktion med frågor som ”hur ser din frukost ut?” Det är också en balansgång att locka med vinster. Blir det för mycket ”Vinn!” tröttas följare ut och känner att de används i varumärkets säljsyfte.
Skapa i stället innehåll vars syfte är att ge era följare något. Ni finns för dem!
Fler bilder av Olof Bäck: Friskispressens Facebook.