Skip to content

SEO – Så sökordsoptimerar du en läsvänlig bildtext

Posted in Content som SEO-strategi

Många administrativa webbredaktörer missar vikten av content, och kan ge en bild texten: ”Lynx”.

En kreativ webbredaktör, med grundläggande insikt i SEO, inser vikten av att lägga tid på en sökmotoroptimerad bildtext som också är skön att läsa. Kreativa webbredaktörer skriver därför: ”Lynx betyder lodjur och är också namnet på web-browsern Lynx. På Karaktar.se berättar journalist Lena Ringqvist hur Lynx kan användas för SEO, sökmotoroptimering”.

Tänk så här:

  • Få med de självklara sökorden i texten. I exemplet är det ”Lynx, lodjur, SEO, sökmotoroptimering”.
  • En läsvänlig text ger svar på vem det gäller och var man hittar det. I exemplet är det ”journalist Lena Ringqvist, Karaktar.se”.
  • Bind ihop alla dessa ord i riktiga meningar.
  • Ja, det blir lite långt. Men content är användbar information som är lätt att läsa. Endast ordet ”Lynx” som bildtext blir obegripligt, trots det korta formatet, och drar inte besökare in till din webbplats.

När man som webbredaktör ska publicera bilder brukar det vara mängder med fält att fylla i. Till exempel ska bilden få en titel, en beskrivning, en alternerande beskrivning och en bildtext. Det är svårt att veta exakt vad Googles sökrobotar hittar i all denna röra av bildtextfält.

Därför skriver jag en sökmotoroptimerad och läsvänlig text om bilden – och klistrar in denna text i alla fält som hör till bilden. På det sättet behöver jag inte vara en expert på kodning och veta exakt hur Googles sökrobotar jobbar.

Karaktar.se – för erfarna kommunikatörer och nyfikna nybörjare

Vad kan det innebära att arbeta brett som kommunikatör? Hur kommunicerar man i olika typer av kanaler – digitalt och för scenen irl?
Journalist och teaterpedagog Lena Ringqvist har sett kommunikatörsyrket utifrån många perspektiv.
På Karaktar.se ger hon en snabb översikt till ett mångfacetterat yrke.
Organisationsnummer Karaktar AB: 556911-7376.
Kontakt: info@karaktar.se.